CVI Conferentie


Conferentie

Op woensdag 6 april 2016 was Charlie's Plastic Factory aanwezig op de conferentie "Nait Soez'n, Moar Broez'n". Dé Conferentie voor Onderwijsvernieuwing en ICT 2016, in de Martiniplaza te Groningen. Deze conferentie heeft als doel mensen bij elkaar te brengen en de kennisdeling te bevorderen in de MBO sector. (bron: www.cviweb.nl)

Workshop

's Middags was er een een workshop, die in het verlengde van de werking van Charlie lag. Het thema was: "3D-printen in het onderwijs: van doel naar middel". De opbrengst van deze workshop staat hieronder.


















Opbrengst

Bij de workshop waren een zevental flappen opgehangen. Op al deze flappen werd de vraag gesteld: "Hoe zou je 3D-printen ondersteunend in kunnen zetten voor de vakken" waarna er een vak volgde.
De deelnemers aan de workshop hebben hun reacties met post-its op de flappen geplakt.Dit is het resultaat:


























Hoe zou je 3D-printen ondersteunend in kunnen zetten voor de vakken Marketing en Communicatie?

  • Pre-product maken
  • Ripp-off maken: een duur product namaken: leer zo het product kennen
  • Logo’s, mascottes en inrichting visueel maken
  • Een logo voor een product maken
  • Pre-product voor marketing maken (voor commercials om zo de time-to-market te verkorten)
  • Kleine producten voor jong ondernemen maken (bijv. klemmetjes voor afschermen webcam laptop)
  • Opleuken bestaand product (extensies maken voor je smartphone)

Hoe zou je 3D-printen ondersteunend in kunnen zetten voor de vakken Vormgeven en Creatie?

  • Prototypes maken van 2D naar 3D
  • Schaalmodellen als presentatiemiddel
  • Het printen van iets dat normaal gesproken niet gemaakt kan worden. Bijvoorbeeld ene ring met priegelwerk, wat onmogelijk met de hand gemaakt kan worden of wat heel tijdrovend is.
  • Het printen van gekke vormen
  • Het maken van brilmonturen, “klaar terwijl je wacht”
  • Duurzaamheid - hergebruik van materialen: vormgeven van ontwerp concepten en eindproducten

Hoe zou je 3D-printen ondersteunend in kunnen zetten voor de vakken Verzorging en Dienstverlening?

  • De nazorg bij 3D-printen- klachtenprocedure
  • Een eindopdracht “print een mens”; en: doet hij het?
  • Het maken van prothese-materiaal
  • Het maken van onderdelen van het skelet: printen van 3D-scans, bijvoorbeeld oor, knie e.d.
  • Het printen van hulpstukken op maat voor de beleving van lichamelijke beperkingen (lessen prothese-ervaring)

Hoe zou je 3D-printen ondersteunend in kunnen zetten voor de vakken Nederlands en Engels (of talen algemeen)?

  • Onderzoek naar plastic en duurzaamheid, met daaraan gekoppeld het maken van een folder daarover. Het gaat hierbij over de de integratie van taal, marketing en 3D-printen
  • Schrijf een marketingplan rond 3D-printen
  • Schrijf een gebruiksaanwijzing voor 3D-printen; veel manualen zijn namelijk in het Engels
  • Ontwerp iets wat typisch met de taal te maken heeft voor de 3D-printer. Een opdracht met wortels in de cultuur van de taal.
  • Ik denk niet dat het nu heeft, want het is vooral aanvullend op een opdracht en niet specifiek voor het vak Nederlands of Engels.

Hoe zou je 3D-printen ondersteunend in kunnen zetten voor het vak Techniek?

  • Het maken van prototypes
  • Het ontwerpen van onderdelen t.b.v. bouw- en meubelontwerp
  • Het maken van verbindingsstukken voor andere onderdelen
  • Wij kunnen veel dingen leren van hoe in India met plastic wordt omgegaan; van beide kanten iets leren
  • Project ontwerp je eigen woning, waarbij de woning van de nummers 1, 2 en 3 ook echt in 3D wordt geprint.
  • Reserve-onderdelen printen in kleine oplages. Voorbeeld hiervan is het Amerikaanse leger, dat voor een deel geen reserve-onderdelen meeneemt op missie, maar grondstof en een 3D-printer
  • Een auto-restaurateur die reserve onderdelen zelf maakt, door ze in te scannen en vervolgens te frezen of 3D te printen (Dijkhof Autorestauraties, zie http://www.autorestauraties.nl)
  • Bouw een mini-stad met behulp van 3D-geprinte huizen
  • Kleine modellen voor dure grote objecten
  • Het op school maken van modellen
  • Nieuwe constructies
  • Met behulp van 3D-print maatschappelijke problemen oplossen

Hoe zou je 3D-printen ondersteunend in kunnen zetten voor de vakken Rekenen en Wiskunde?

  • Meetkunde
  • Driedimensionale berekeningen
  • Modellen van breuken. lijnen en hoeken
  • Schaal uitrekenen
  • Maken van hulpmiddelen voor rekenlessen. Denk daarbij aan gereedschap voor de methode “Land van Oct” (zie http://www.vierkantvoorwiskunde.nl/v/wiskundeclubs/op/landvanoct.pdf)
  • Zelf modellen maken en daardoor inzicht krijgen

Hoe zou je 3D-printen ondersteunend in kunnen zetten voor de vakken Handel en Economie

  • Onderzoek naar duurzaamheid op kantoor en het hergebruik van plastic
  • een 3D-product maken en verkopen
  • Hema als voorbeeld in de les gebruiken (het maken en bestellen van je eigen juwelen, zie https://foto-ontwerp.hema.nl/3d-printen/3d-sieraden
  • Onderzoeken van efficiency van 3D-printing t.o.v. andere productiemethodes
  • Hoe vermarkt je een “langzaam” product (met langzaam wordt bedoeld de fysieke productietijd van het 3D-printen)
  • Duurzaamheid
  • Marketing
  • Unieke producten verkopen
  • Hoe begin je een verhuurbedrijf voor 3D-printen?
  • Toekomst 3D-printer? Wat betekent dit? Wat wordt er mee gemaakt?


Geen opmerkingen:

Een reactie posten